close

Tips til sommertreningen fra STERK

Dan Skjolden er PT ansvarlig, Personlig trener og Online Personlig trener

Selv om jobbmøter er fjernet fra kalenderen en stund, skal mange likevel gjennom mye før høsten kommer: bading i lettere kaldt vann, spising av småsvidde grillpølser og bare det å klø på de forferdelige myggstikkene tar sin tid.

I august hvert år får vi på STERK det samme spørsmålet fra medlemmer som kommer solbrune tilbake fra ferien. Hvordan kommer jeg i gang med treningen etter seks uker med late sommerdager? Vel. Svaret på det er at du kan få mye ut av å legge inn litt trening mellom vri åtter og kveldsbadet, en gang innimellom.

Vi vet godt at trening er ferskvare. Det å trene godt og jevnt gjennom store deler av året, for å ta 6 uker helt fri, er ikke spesielt gunstig for formen. Både kondisjonen, bevegeligheten, styrken og muskelmassen vår, er avhengig av å få regelmessig stimuli for å opprettholdes. Hvis man slår opp campingstolen tidlig i juli, og blir sittende i den frem til midten av august risikerer man å miste resultater man kanskje har jobbet hardt for. Da kan det føles tungt å komme i gang igjen!

Gode nyheter: det er ikke mye som skal til for å vedlikeholde formen.

Legger du inn en èn styrketrening hver 10.-14.dag gjennom ferien, kan du fint opprettholde både muskelmassen og styrken. Det samme gjelder for kondisjonstrening: Gjennomføre èn økt hvor du får opp pulsen, hver 10.-14.dag, så vil du opprettholde den kondisjonen du har svettet deg til i løpet av våren!

Når det kommer til bevegelighet, er det slik at man bør bruke den bevegeligheten man har regelmessig. Dette betyr at om du for eksempel kan sette deg på huk med armene over hodet, vil det være lurt å gjøre dette noen ganger regelmessig mellom grillmiddagene. Om du ikke er SÅ slangemenneske kan du kanskje løfte armene over hodet innimellom i løpet av ferien? Gjerne i kombinasjon med et jubelbrøl når du har slått kameratene, ektefellen i crocket, eller som heialeder i det ungene tar sitt første svømmetak!

Vi skal ikke stjele tiden fra sårt etterlengtede sommerferie

Her er noen praktiske tips til hvordan du kan legge inn trening mens du nyter Norge på sitt beste:

  1. Vær aktiv på ulike måter. Du trenger ikke sette deg på en sykkel for å holde formen vedlike. Hold deg aktiv med å gå turer på stranda, fjellet, skogen eller i byen. Forsøk å delta i typiske sommeraktiviteter, med preg av spill og lek. Tro meg, det er like morsomt å kaste frisbee som for 10 år siden
  2. Legg en plan for treningen. Skal du reise på hytta, pakk med litt treningstøy. Bestem gjerne på forhånd hvilke dager du tenker du kan legge inn en liten økt uten at det stjeler oppmerksomheten fra feriefølelsen
  3. Legg opp treningen effektivt, og lystbetont. Velg øvelser du liker og føler du behersker godt. For å komme gjennom hele kroppen styrkemessig kan du tenke at du i løpet av en økt bør komme gjennom:
    1. En øvelse hvor du bruker beina (f.eks knebøy, utfall, step up til en benk)
    2. en øvelse hvor du bruker hofta (F.eks Markløft-varianter, stående rygghev, Liggende seteløft)
    3. En øvelse hvor du presser noe fra deg, eller du presser deg selv vekk fra noe (F.eks Push-ups, press over hodet med manualer eller en bøtte med vann, stående brystpress med strikk)
    4. En øvelse hvor du trekker noe til deg (F.eks kroppsroing i slynge/ringer, stående roing med stang/manualer, sittende roing med strikk)
    5. Legger du til en øvelse for kjernemuskler, som f.eks planken, har du gått gjennom alle de store muskelgruppene i kroppen på få, men effektiv, øvelser
  1. Tren med noen. Det å gjøre noe aktivt sammen er sosialt og gøy, og kan kanskje vekke litt konkurranselyst i deg? Vi har alle godt av å ha noen som heier oss frem, så her kan du også hjelpe noen andre til å pushe seg selv litt ekstra

Om noe av sommeren tilbringes i byen er du hjertelig velkommen innom STERK. Vi holder åpent og vil gjerne hjelpe deg med treningen din. Ta en veiledningstime med en av oss, eller book en PT-time for å få god oppfølging og mer kunnskap om hvordan du kan trene på egenhånd.

Får du besøk kan de kjøpe seg ukeskort slik at de kan bli med deg på en treningsøkt eller to.

Våre PTSG-timer ruller gjennom sommeren, og her vil du kunne få en økt hvor du slipper å tenke selv, men kan komme til dekket bord. (vel, nesten da. Du må fortsatt gjøre innsatsen!), i et godt miljø.

Vi har også et team av Online PT-er, som spesialiserer seg på å følge opp kunder over internett. Her kan du få god hjelp til både trening, hverdagsaktivitet og kosthold. De vil ukentlig justere øktene dine etter hva DINE planer er, og etter hvilket utstyr du skulle ha tilgjengelig.

Uansett hva dine ferieplaner måtte være, ønsker vi deg en riktig god sommer. Sørg for å nyte den til det fulle, og husk at softisen smaker mye bedre etter litt aktivitet!

Personlig trener Morgan har her illustrert noen enkle øvelser du kan gjøre i sommer.

GOD SOMMER, hilsen oss i STERK!

Foto: Kenneth Willassen, Flexfoto