Sit-ups og «Tre nøtter til Askepott»

Julen er en tid hvor man ofte hygger seg med mye god mat og godt drikke. Men hva med også litt trening mellom slagene av ribbe og krumkaker?

All den tid overvekt og fedme er et økende problem i den norske befolkningen, er det på alle måter lurt å ha i mente hva du selv kan gjøre for å få mer overskudd og bedre helse. Spesielt i en tid hvor det ene matgildet etter det andre kommer som perler på en snor.

Selvfølgelig skal man kose seg i julen og unne seg litt ekstra, men det ene utelukker ikke det andre. Gjør man trening til noe gøy, og ikke et ork, er det lettere å komme seg opp av sofaen for å strekke litt på beina.

Og mulighetene er mange. Det handler om små grep, som kan gjøre store forskjeller. Gå for eksempel en ekstra tur med hunden, eller ta litt egentrening med knebøy i vakre omgivelser. Ta med deg barna på lek og moro i Lørenparken, på den måten blir det en hyggelig aktivitet for hele familien. Omkranset av flotte skulpturer hentet fra Peer Gynt-skuespillet kan man her ta en reise i kunstens verden, eller bare rett og slett legge opp et morsomt rebusløp for barna. En ekstra treningsøkt på STERK kan også gi deg litt påfyll av energi før neste bordsetting.

Øk aktivitetsnivået der det er mulig. Ta trappen i stedet for heisen, gjør noen ekstra sit-ups mens ribba står i ovnen og «Tre nøtter til Askepott» ruller over TV-skjermen – og til jobben om du skal jobbe i romjulen, hvis det er praktisk mulig.

Det er heller ikke dumt å være obs på mengden inntak av kaloriholdig mat og drikke. Men husk: Det er i all hovedsak tilbehøret, og ikke maten, som er de største kaloribombene – for eksempel de fete sausene og ikke minst ribbefettet.

Uansett, noen utskeielser blir det sikkert. Men hold deg i vigør, og gjør deg selv en tjeneste: Regelmessig trening gjennom hele året er nemlig det som gir best resultat.

Vårt lokale treningssenter STERK – som er genuint opptatt av helse og fysisk aktivitet holder åpent hele julen, med unntak av 1. juledag. Legg inn en tjuvstart på nyttårsforsettet, og ta noen ekstra runder på tredemølla for å holde formen ved like!